Saturday, August 22, 2009

Ramadhan yang sama, tempat yang berbeza



Ramadhan kali ini aku berada di Indonesia. Cukup berbeza suasananya dengan tempat sendiri. Masih tidak dilupakan saat Ramadhan di DQ pasti berada dalam fatrah peperiksaan, 3 tahun berturut-turut. Menjalani ibadah puasa disamping bertungkus-lumus bergelumang dengan peperiksaan akhir semester.
Cukup mencabar.

Ramadhan di Kelantan

Cukup memberi kesan tatkala berada di bumi Kelantan lebih-lebih lagi pada bulan Ramadhan. Pasti setiap tahun aku akan berada di Kota Bharu. Menikmati suasana Ramadhan yang luar biasa dan bisa menambahkan momentum amalan harian. Mana tidaknya suasana subuh di Masjid Muhammadi dan ramainya manusia memenuhi ruang masjid. Imam yang suaranya mirip imam Makkah, Ust Bari bin Abdullah.




Telah berlalu 1 Ramadhan pergi meninggalkan kita. Bagaimana amalan kelmarin ?

Sudah khatamkah juz 1 ?
Solat malam bagaimana ?
Solat berjamaah bagaimana ?
Apa yang telah aku buat untuk Islam hari ini ?

Semalam aku menantikan Ramadhan dengan bersungguh-sunggauh. Cuba fikir-fikirkan apa yang telah aku buat setelah 1 Ramadhan telah meniggalkan aku ???

2 Ramadhan muncul lalu apakah nasibnya pula……..sama dengan yang semalam ? masih belum terlambat…jadikan muhasabah sebagai rutin harian…..

Moga mencapai target RAMADHAN kali ini..


Di kesempatan ini hamba yang kerdik ini ingin mengucapkan terima kasih dan Ramadhan Kareem kepada semua yang menghantar "msg ramadhan" akan tetapi hamba tidak boleh me'replyz' kembali kerana enggak boleh pak. Kredit celcomnya pun kurang. Jadi di ruang maya inilah hamba sampaikan salam kembali.
to : adik2 di Maahad, Sahabat2 DQ 07. dan kepada sesape sahaja

redzwan87
UIN-SUSKA
Powering the nexT geneRatioNS..

No comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © putra_dz@yahoo.com blogger www.duwe.blogspot.com 2009

KEMBALI