Sunday, September 13, 2009

khazanah ilmu



Bingkisan dari Indonesia. Kitab-kitab yang dipermudahkan untuk orang islam memahaminya. Selama berada di sana, saya sempat mendapatkan bebrapa buah kitab yang telah di terjemahkan.

Tafsir Al-Quran 'by words' bersama asbabun nuzul oleh Dr. Ahmad Hatta, MA ( master agama ).




Di Indonesia harganya Rp 130,000 ( anggaran Rp 100,000= Rm 36 lebih ) tp dengar kata harga kat Malaysia dalam Rm 130. Kenapa boleh berlaku perbezaan harga yang sangat ketara ? : (

Awas ini bukan iklan untuk berjual-beli tapi untuk berkongsi. Dia orang buat itu semua untuk memudahkan rakyat memahami Al-Quran.Ada juga Al-Quran sekali dengan i'rabnya sekali. Tapi itu semua ada postif dan negatifnyakan ??

positif :
1 )Rakyat awam boleh memahami tafsir Al-Quran.
2 )+ lagi dengan sebab turun ayat.

negatif :
1 )mungkin boleh menyebabkan orang dah tak payah belajar Bahasa Arab dan akhirnya bahasa itu terkubur.
2 )Akan menyebabkan orang sudah malas untuk menyelongkar kitab2 asbabun nuzul yang lain

Namun begitu...

Setiap perkara ada baik dan buruknya. Jangan kita hanya nampak yang negatif semata-mata. Kenapa wujudnya 'tafsir Quran perkata' ini pasti ada sebabnya iaitu untuk memudahkan msyarakat awam untuk memahami isi kandungan Al-Quran walaubagaimana pun kita mesti mempelajarinya dengan lebih mendalam lagi. Bahasa Arab bahasa ilmu kunci kepada semua ilmu maka kita wajar mempelajari Bahasa Arab.

Ilmu tidak datang bergolek tapi mesti dengan susah payah. Teringat pada Nik Faisal, kata Mukmin "ingat senang ke nak jadi macam dia". Iya memang betul payah tapi.....tapi itu tak mustahil. Perlu usaha, istiqamah dan tawakkal. Rasa kerdilnya saat ini jika nak dibandingkan dengan orang lain. Masa masih ada tapi tak banyak jadi usaha perlu lebih.

Jadi jom sematkan dalam hati ini untuk belajar dan terus belajar sampai ke liang lahad. Apa yang kita belajar amanah yang perlu disampaikan kepada masyarakat. Masyarakat terkapai-kapai adakah kita hanya akan tengok sahaja dari jauh ??

Fikir dan bertindak dari sekarang....wslm

2 comments:

ehsanhalim said...

duwe, ana rasa molek sangat quran ni.

nta tak de plan nak jadi pembekal ke?

zeqzeq said...

salam boleh bisnes tu beza byk harga

About This Blog

Lorem Ipsum

  © putra_dz@yahoo.com blogger www.duwe.blogspot.com 2009

KEMBALI