Monday, August 17, 2009

seminggu di Indonesia



Kehidupan seharian yang meletihkan. Mula-mula aku sampai di Darul Quran aku teruja dengan keluasannya. Di dirikan Darul Quran di bawah naungan bukit dengan tasiknya yang indah begitu menawan. Pandangan itu masih tergambar di kotak pemikiran walaupun sekarang diri ini berada di Indonesia untuk beberapa ketika. Aku ingatkan episode cerita berjalan kaki sudah tamat di DQ rupa-rupanya di sini juga perlu berjalan berbatu-batu jauhnya. Bermulanya perjalanan jauh itu di Lapangan Terbang Sultan Syarif Kasim 2 disambut oleh 2 orang kakak yang merupakan pimpinan pelajar. Sejurus selepas itu kami menaiki OPLET ( nama sejenis kenderaan unik he,he,he ) menuju ke pusat penempatan pelajar Malaysia. Ustaz Bakhtiar mengetuai rombongan kami. Bersama kami lagi pelajar-pelajar dari MADIWA yang turut sama akan menyambung pelajaran di UIN-SUSKA.

Jalan lagi ke mana-mana tempat untuk membuat urusan, seperti cop jari, melapor di university dan urusan-urusan lain. Allah sahaja yang tahu keletihan kami. Kata Muhaimin pula, “ nampak gayanya kurus la aku, hari ni dah hilang 2 kilogram” Zulfadhli pun sama.

Kakak yang selamber

Di kala orang tercungap-cungap menyedut oksigen+jerebu, 2 orang kakak yang bersama kami dengan selamber melangkah menuju destinasi . Dua orang kakak itulah yang akan membantu kami menyelesaikan urusan kami di sini. Hendak kemana-mana hanya dengan berjalan kaki. Kata Ust Bakhtiar “ tu tengok akak 2 orang tu, dulu masa ust hantar ke sini lain tapi sekarang dah kurus” ish ngerinya, nanpak gayanya tak lama lagi aku pun tinggal tulang. Apa yang yang mengkagumkan lagi dalam kedaan sekeliling yang penuh sosial dan tiada biah islamik, akak masih istiqamah berpurdah. Memang payah nak tengok orang pakai purdah kat sini. Kalau kat Malaysia tak taulah bagaimana.

Peristiwa yang tidak disangka

Dalam kesibukkan itu juga berlaku perkara yang tidak di ingini yang menimpa Fathi Yakan. Dia disahkan apendiks selepas dimasukkan ke hospital disini. Selepas berbincang maka keputusan dikeluarkan untuk Fathi Yakan menjalani pembedahan di Malaysia dan segala urusannya untuk pulang ke Malaysia diuruskan oleh pegawai di Konsulate Malaysia Riau. Kami pula membantu menguruskan pendaftaran Fathi di Indonesia. Moga fathi kuatkan semangat dan sentiasa dalam keadaan selamat.

canon 1100is
putra_dz@yahoo.com
islam is the way of life

2 comments:

Azan Safar... said...

salam juang dalam menempuh kehidupan baru.. kuasai ilmu, cipta pengalaman.. Ana nantikan pahlawan Indonesia ini berpencak..

Anonymous said...

dpt jgk bc cerita dr seberang..khabarkn la selalu ye.

About This Blog

Lorem Ipsum

  © putra_dz@yahoo.com blogger www.duwe.blogspot.com 2009

KEMBALI