Tuesday, December 8, 2009

Menyelam ke alam filsafat amat memeningkan kepala. Bergelumang dengan dunia mitos dan fantasi di awal bermulanya filsafat sehinggalah ke alam realiti hari ini. Tidak pernah aku bermimpi untuk mempelajarinya sehinggalah aku melangkahkan kaki untuk menyambung pelajaranku di Indonesia, dalam Jurusan Bimbingan dan Penyusluhan Islam Fakulti Dakwah dan ilmu Komunikasi.

Dalam ilmu filsafat ini aku berkenalan dengan :

Thales
Heraclitus
Parmanides
Zeno
Protagras
Socrates
Plato
Descartes
dan ramai lagi.

Dalam Fiqh As-sirah karangan Dr Ramadhan Al-Buti ada menyebut, sebelum Islam tumbuh di Jazirah Arab telah berkembang alam pemikiran manusia di timur dan barat. Parsi telah di kaburi dengan kemewahan, Romawi pula dengan penganut ajaran Kristien sibuk dengan perluasan kawasan untuk menjajah dan seterusnya menyebarkan ajaran agama Krisien. Tinggal lagi Greek yang tenggelam dalam dunia dongeng, mitos dengan mengagungkan akal semata-mata. Prof Hassan An-Nadawi pula menyebut bahawa di India telah berlaku kemerosotan dalam agama, akidah dan masyarakat. Semua ini gara-gara akal yang di rajakan tanpa suluhan wahyu.

Psikologi
Kami juga di dedahkan dengan ilmu psikologi, ilmu yang berkaitan dengan jiwa. Bermulanya ilmu psikologi apabila berkembangnya ilmu filsafat. Ilmu itu terus berkembang sejajar dengan pekembangan pemikiran manusia untuk memuaskan nafsu ingin tahu yang begitu kuat dalam diri manusia. Ilmu itu cahaya kepada manusia untuk menerangi hakikat sebenar kehidupan manusia. Akal di gerakkan untuk berfikir dan wahyu sebagai penanda aras. Psikologi mengkaji mengenai kepribadian manusia, tingkah laku dan perbuatan manusia. Tingkah laku manusia adalah menifestasi dari dalam jiwa manusia.

Pengalaman disini memberikan sesuatu yang berharga. Cukup hanya sekadar catatan pendek untuk menyatakan khabar orang disini. Walaupun dimana kita berada tapi masih boleh bersua di laman maya ini. Hasil pemikiran orang dahulu untuk kesenangan cucu-cicitnya, tapi janganlah pula disebabkan kesenangan itu manusia lupa asal-usulnya.

Muhammad Redzwan Bin Abdul Aziz
UIN-SUSKA RIAU
081933671186 / 0132002178

4 comments:

Raisul Fadhla Bin Safiruddin said...

Nta layan je la filsafat tu cukup-cukup! Insya Allah ada faedahnya juga satu hari nanti. :)

Psikologi memang penting, We! Tajuk skripsi ana pun berkaitan dengan motivasi dalam Psikologi Dakwah.

Siru 'ala barakatillah!

zeqzeq said...

asalamualaikum

Al-Faqir wa al-Haqir ila Rabb al-Kabir, Ibnu Jamal as-Sabahi sandakan, sabah, Malaysia said...

waduh2, udah semakin mantap ilmunya..

masyaAllah...

teruskan perjuangan..

Ahmad Fawwaz 'Afifi Jamallodin said...

Ahlan Wasahlan Ila Blogging back Abe Duwe...!!!

About This Blog

Lorem Ipsum

  © putra_dz@yahoo.com blogger www.duwe.blogspot.com 2009

KEMBALI